ZABAWA-ROZWIJANIE
UMIEJĘTNOŚCI
Dzieci autystyczne w przeciwieństwie do dzieci nieautystycznych dążą do unikania jakiegokolwiek doświadczenia dzielenia przestrzeni,(przestrzeń dzielimy z kimś wtedy kiedy równocześnie skupiamy uwagę na tym samym, doświadczając podobnych odczuć i będąc świadomym siebie na wzajem)do uciekania o niepokoju i niewygody, jaki budzi w nich kontakt fizyczny i wzrokowy z drugą osobą .W konsekwencji unikają także poznawania korzyści płynących z komunikacji i odkrywania jej znaczeń.
Próbując zachęcać swoje dziecko do chwilowego skupienia na tobie uwagi, możesz stopniowo przełamać jego początkową niechęć i pokazać mu, że kontakt z drugą osobą może być czymś dobrym. Umiejętność porozumiewania się(w jakikolwiek sposób) pozwoli mu wyrażać swoje potrzeby i emocje, a także rozumieć otaczających go ludzi i świat,co na dłuższą metę załagodzi jego strach. Musisz być jednak świadomy,że obawa ta może pojawić się u dziecka przy każdej podejmowanej przez ciebie próbie nawiązywania kontaktu.
Traktuj dziecko łagodnie i unikaj konfrontacji, a zwracając się do niego bezpośrednio, ogranicz się do kontaktów krótkich i bezpiecznych.
Próba nawiązania kontaktu z dzieckiem- można już nazwać wspólną zabawą, dziecko musi przede wszystkim zrozumieć,że bez względu na to, jak niezręcznie można się początkowo poczuć,dzieląc z tobą przestrzeń choćby na kilka sekund, czerpana z tego radość jest cenniejsza niż pragnienie zamknięcia się w swoim świecie.
W jaki sposób wytworzyć w dziecku chęć do nawiązywania kontaktów?
Zaobserwuj, kiedy twoje dziecko wykazuje największą otwartość
- kiedy jest łaskotane
- kiedy mu śpiewasz
- kiedy z nim baraszkujesz
- kiedy je coś co bardzo lubisz
- kiedy rozpryskuje wodę w kałużach
- w kąpieli
- kiedy spokojnie leży w łóżku
Na pewno jest wiele takich sytuacji w waszym życiu jeśli ich tu nie znajdziesz spróbuj odnotować momenty,w których wydaje się chętne do kontaktu, jest odprężone i choć przez chwilę na ciebie patrzy.Mogą to być chwile, których wcześniej nie zauważyłeś np. w samochodzie podczas jazdy( usiądź razem z dzieckiem na tylnym siedzeniu i zaobserwuj, jak się zachowuje)albo kiedy je bujasz na huśtawce.
- zachęć dziecko,żeby cię dotknęło i zareaguj na to np. przesuń jego rączkę po swojej twarzy i naśladuj klakson lub pokaż język, kiedy dotknie nosa. Powtarzaj to samo za każdym razem, kiedy dotknie nosa, żeby uświadomić sobie, że ten konkretny gest powoduje u ciebie określoną reakcję. Być może spodoba mu się to na tyle, żę będzie chciało tę zabawę powtarzać
- w trakcje zabawy, którą dziecko naprawdę lubi, np. łaskotanie, zrób nagle długą przerwę i poczekaj aż dziecko samo wykona gest zachęcający do dalszej zabawy, np. spojrzy na ciebie lub pociągnie twoją rękę w swoją stronę.Popatrz na nie i zapytaj ,, chcesz jeszcze- tak?''. A później znów zaczniecie się bawić.
- zabawa w chowanego- zasłoń twarz poduszką albo dużym pudłem. Rób długie przerwy w zabawie, aby wytworzyć moment wyczekiwania. Następnie pozwól dziecku na danie ci sygnału, że chce się dalej bawić.
- śmieszne miny- zakryj twarz dłońmi, a odsłaniając ją zmień minę. Aby je dodatkowo zaintrygować, możesz włożyć kapelusz lub pomalować nos czerwoną szminką. Zanim zmienisz znów wyraz twarzy zachęć dziecko do krótkiego kontaktu wzrokowego.
- taniec- kołysz się z dzieckiem w rytm muzyki,a następnie zatrzymaj się i poczekaj na sygnał zachęty z jego strony
- dotknij ustami dłoni lub brzuszka dziecka i chuchaj ciepłym powietrzem na skórę -przed powtórzeniem poczekaj na kontakt wzrokowy.
Ważne, aby to dziecko decydowało, jak długo chce cię dopuszczać do siebie.
Kiedy już zaobserwujesz jak zachowuje się twoje dziecko, kiedy chce nawiązać kontakt, szukaj nowych pomysłów.
http://mililandia.pl/