DROGI NAUCZYCIELU! ZA NIM POWIESZ RODZICOWI DZIECKA Z AUTYZMEM I ZESPOŁEM ASPERGERA: ,,PROSZĘ PANI PANI SYN JEST NIE GRZECZNY, SPACERUJE PO KLASIE W CZASIE LEKCJI I PRZESZKADZA INNYM UCZNIOM , PROSZĘ PANI PANI SYN BIJE DZIECI, PROSZĘ PANI PANI SYN NIE CHCE UCZESTNICZYĆ W ZAJĘCIACH'' ITP. ZANIM POWIESZ RODZICOWI KILKA TYCH NIEPRZEMYŚLANYCH, PRZYKRYCH SŁÓW TO ZASTANÓW SIĘ WCZEŚNIEJ DLACZEGO ON SIĘ TAK ZACHOWUJE. MAJĄC W KLASIE DZIECKO Z AUTYZMEM CZY ZESPOŁEM ASPERGERA POWINIENEŚ BYĆ ŚWIADOMY TYCH, ŻE ZACHOWAŃ, A NIE JESZCZE BARDZIEJ DOŁOWAĆ RODZICA, KTÓRY I TAK MA WYSTARCZAJĄCO ZMARTWIEŃ.
Nauczyciele i wychowawcy ze szkół integracyjnych i masowych, którzy dostają pod opiekę wysoko funkcjonujące dzieci i młodzież z autyzmem lub Zespołem Aspergera, często mają poczucie braku odpowiedniego przygotowania do pracy z tego typu uczniem. By mogli oni prawidłowo konstruować program nauczania oraz radzić sobie z opracowaniem odpowiednich programów wychowawczych, które pozwoliłyby dziecku z całościowym zaburzeniem rozwoju rozwinąć kompetencje społeczne i zaaklimatyzować się w grupie rówieśniczej, powinni szukać możliwości odbycia szkoleń dla nauczycieli organizowanych w wiodących placówkach specjalistycznych zajmujących się diagnozą i terapią autyzmu na terenie każdego województwa.
Zanim jednak traficie na takie szkolenie( co nie zawsze jest wykonane natychmiast, gdy zajdzie taka potrzeba ). musicie sobie uświadomić podstawowe problemy, z jakimi borykają się wasi podopieczni. Już samo uświadomienie sobie tychże problemów, zebrane w jedną logiczną całość, pozwoli mądremu nauczycielowi na wyciągnięcie wielu bardzo istotnych wniosków, które pomogą mu zmierzyć się z tematem. Poniżej wymieniam wszystko to, co wydaje mi się istotne dla nauczyciela, by miał on odpowiednie spojrzenie na swojego autystycznego ucznia.
CECHY DZIECI Z ZESPOŁEM ASPERGERA I WYSOKO FUNKCJONUJĄCYM AUTYZMEM, NA KTÓRE WARTO ZWRÓCIĆ UWAGĘ, BY LEPIEJ ROZUMIEĆ DZIECKO I JEGO PROBLEMY:
- nie rozumie, dlaczego inni kłamią
- mówi co myśli
- jest lojalny do bólu
- jeśli kłamie to nieudolnie
- łatwo nim manipulować
- można go namówić do zrobienia komuś krzywdy, jeśli sposób jej wyrządzenia nie jest oczywista, a jedynie wynika z podtekstu czy dalszych konsekwencji.
- ma wiecznie inny punkt widzenia
- stosuje własne metody
- myli fikcję z rzeczywistością
- miewa zdolności artystyczne, muzyczne
- wybiera sobie przedmioty/ dziedzinę
- chce wiedzieć wszystko, łatwo mu o tym rozmawiać
- to jego ,,strefa bezpieczeństwa''
- lubi powtarzalność
- lubi wiedzieć co go czeka
- wprowadzając własne rutyny porządkuje swoje życie
- ma trudności ze zmianą porządku stosowanej rutyny
- przerywa rozmowę w nieodpowiednim momencie
- nie zauważa sygnałów, że rozmówca ma dość
- nie dostosuje swojego sposobu zachowania do sytuacji osób, z którą ma kontakt
- może źle zinterpretować grzeczną rozmowę, jako oznakę prawdziwego zainteresowania czy przyjaźni
- prezentuje towarzyską ,, niezdarność'' pomimo chęci nawiązania przyjaźni
- nie rozumie sarkazmu
- nie interpretuje właściwie wyrazu twarzy
- nie rozumie niektórych zasad społecznych lub trudno mu się z nimi pogodzić
- ma skłonności do powtarzania czegoś bez przerwy
- jest świadomy swoich błędów, ale nie wie jak je naprawić
- szybko się męczy fizycznie/ umysłowo
- prezentuje nad miernie swoje emocje
- brak emocji( pozorny)
- gwałtowne zachowania
- impulsywne myśli i działania
- śmiech w sytuacji niezrozumiałej
- nieadekwatne emocje
- trudności w rozróżnieniu emocji
- błędna interpretacja wyrazu twarzy lub tonu
- brak umiejętności odpowiedniej reakcji na emocje innych
- brak tolerancji dla łamania zasad
- trudności w domyślaniu się, co ktoś inny może myśleć i jakie są motywy jego działania
- zakłada, że inni myślą tak samo i mają taką samą wiedzę na dany temat
- prezentuje brak świadomości rozumienia uczuć innej osoby
- ma trudności ze zrozumieniem czytanego tekstu, zwłaszcza gdy odnosi się on do ludzi
- cechuje go 100% wiara we własne relację
- chęć o takiej zabawy, która naśladuje rzeczywistość
- brak chęci do zabawy, na którą nie może mieć całkowitej kontroli
- wybiera zabawy bez elementów rywalizacji
- myśli dosłownie; gdy słyszy ,, JAK Z BATA STRZELIŁ''- pyta ,, GDZIE JEST BAT,,
- brak rozumienia podtekstów
- pamięta coś, co miało miejsce bardzo dawno
- potrafi wymienić ogromne ilości faktów
- może mieć problemy z pamięcią krótkotrwałą
- trudno mu przewidzieć skutki
- ma problemy z dokonywaniem wyboru
- trudno mu przewidzieć reakcje innych ludzi
- świat spostrzega jako czarno-biały
- boi się krytyki
- porażka go przygniata zwłaszcza publicznie
- prezentuje brak harmonijności ruchów obu stron ciała
- ma problemy z odróżnieniem przedmiotu od tła
- ma trudności w mówieniu i jednoczesnym patrzeniu na kogoś
- problem z odróżnieniem mowy od hałasu w tle
- trudności w interpretowaniu wyrazów, jako języka
DROGI NAUCZYCIELU,NAUCZYCIELKO !!!
SKORO TYLE JUŻ WIESZ NA TEMAT PROBLEMÓW DZIECI Z TYM ZABURZENIEM , SPRÓBUJ ZDIAGNOZOWAĆ, KTÓRE Z TYCH PROBLEMÓW DOTYCZĄ TWOJEGO PODOPIECZNEGO. POMYŚL CO MOŻESZ ZROBIĆ, ŻEBY DZIECKU POMÓC UPORAĆ SIĘ Z TYM, Z CZYM RADZI SOBIE NAJGORZEJ.
OPRACUJ WRAZ Z RODZICAMI PLAN DZIAŁANIA I PROCEDURY KONIECZNE DO WDRĄŻENIA W KLASIE, KTÓRYCH CELEM BĘDZIE POMOC DZIECKU MNIEJ SPRAWNEMU SPOŁECZNIE OD INNYCH DZIECI.
PAMIĘTAJ, ŻE SUKCESY ODNOSI SIĘ TYLKO WTEDY STWORZYCIE WRAZ Z DZIECKIEM , Z CAŁĄ KLASĄ JEDEN, SPÓJNY WSPÓŁPRACUJĄCY ,, TEAM''
JEŚLI UWAŻASZ, ŻE WIESZ ZBYT MAŁO , POSZUKAJ NA STRONACH INTERNETOWYCH RÓŻNYCH SZKOLEŃ. WEJŚĆ NA STRONĘ KRAJOWEGO TOWARZYSTWA AUTYZMU I SPRAWDŹ, CZY KTÓRYŚ Z ODDZIAŁÓW TERENOWYCH KTA BLIŻEJ TWOJEGO MIEJSCA ZAMIESZKANIA MOŻE ZAOFEROWAĆ CI NIEZBĘDNE SZKOLENIE.
Kończąc ten post chciałabym podziękować całemu gronu pedagogicznemu SZKOŁY PODSTAWOWE IMIENIA ADAMA MICKIEWICZA W JAKSICACH a szczególnie wychowawcą mojej córki PANI EWIE I PANI MAGDALENIE za wsparcie, opiekę, i serce jakie wkładają w rozwój mojej córki, za to ,że Ania z uśmiechniętą buźką idzie do szkoły mówiąc ,, MAMO LUBIE ZAJĘCIA Z PANIĄ EWĄ, INFORMATYKĘ, JĘZYK ANGIELSKI I TAŃCE,,. DZIĘKUJE
http://szkolajaksice.szkolnastrona.pl/