wtorek, 26 września 2017

WYBRANE METODY TERAPEUTYCZNE DLA RODZICÓW DZIECI Z AUTYZMEM……

Drodzy Rodzice. O to kilka metod terapeutycznych, które możecie sami zastosować.Mam nadzieje, że ten post będzie przydatny. ☺☺☺☺





                                    Felinoterapia – terapia kotem

                Dla dziecka z autyzmem jest to szczególna forma terapii. Terapeutą jest kot. Kot jest ważny ze względu na komunikację z dzieckiem z autyzmem. Dziecko ma możliwość przytulenia kota, głaskania go, posłuchania jego mruczenia, oraz zabawy z kotem. Może go karmić, poić i przeprowadzać na nim zabiegi pielęgnacyjne np. czesanie. Wszystko to pozwala na stymulację zmysłu dotyku i słuchu, oraz sfery werbalnej i rozwijanie komunikacji społecznej u dziecka. Dziecko z autyzmem może być zaskoczone delikatnym muśnięciem łapki, co daje chwilę na zastanowienie czy dziecko nie przesadziło w zabawie z kotem. Kot w swej naturze to indywidualista, tak więc sam decyduje o formie i jakości kontaktu z dzieckiem, nie mniej jednak umożliwia dotarcie i nawiązanie kontaktu z dzieckiem z autyzmem. Kontakt z kotem poprawia stan psychiczny i fizyczny, jest lekarstwem na samotność. Pozwala na rozwinięcie zdolności okazywania uczuć i emocji.

                  Dogoterapia (kynoterapia) – terapia psem

Nawiązywanie relacji, kontakt z psem są szczególne z tego powodu, że terapeutą jest pies. Pies którego można przytulić, pogłaskać, pielęgnować, wyprowadzać i karmić. Pies odwdzięcza się wiernością i miłością. Jednak nie każdy pies się nadaje na terapeutę, pies musi mieć w sobie cechy łagodności i ma być całkowicie pozbawiony agresji. Idealne do terapii są rasy Golden Retriver, Nowofunland, Labrador Retriver i Berneński Pies Pasterski… a także wszystkie inne psy, które będą lgnęły do człowieka. Wszyscy wiemy że kontakt psa z dzieckiem z autyzmem, działa idealnie, właśnie z powodu wymuszania naturalnych interakcji. Dziecko uczy się jak nawiązywać kontakt z psem, poprzez pielęgnację, karmienie, pojenie, wyprowadzania na spacer, bieganie. Dziecko uczy się jak dbać o higienę swoją i psa. Dogoterapia ma duże znaczenie na przyszłość – dziecko z autyzmem będzie w stanie nawiązywać relacje społecznie, będzie zachowywało kontakt werbalny a także emocjonalny. Co ma w triadzie zaburzeń ze spektrum autyzmu niebagatelne znaczenie.
Hipoterpia – terapia koniem
Hipoterapia jest szczególną terapią z tego powodu iż tu koń jest terapeutą. Dla dziecka z autyzmem jest szczególnie ważny z powodu, kształtowania świadomości własnego ciała. Jazda na koniu poprawia koordynację wzrokowo-ruchową, orientację przestrzenną i trenuje zmysł równowagi. Interakcja dziecka z koniem, ma znaczenie w kształtowaniu społecznej świadomości, umiejętności współpracy dziecka z koniem, a także stymulacji czucia głębokiego, również stymulacji pozostałych zmysłów – słuchu, wzroku, węchu, dotyku. Kształtuje prawidłową postawę ciała oraz wzmacnia mięśnie kręgosłupa, brzucha oraz okolic bioder i miednicy.
Sylwoterpia – drzewoterpia
To nic innego jak kontakt z drzewami w lesie. Las stymuluje zmysł wzroku, słuchu, dotyku, daje poczucie spokoju i odprężenia. Można przytulić się do drzewa, posłuchać szumu liści, śpiewu ptaków, a nawet podjąć próbę rozpoznania gatunku drzewa do którego dziecko się przytula. Poczuć pod palcami strukturę kory drzewa. Jednak kontakt w lesie z drzewami, będzie wymagał właściwego zachowania – pozbawionego agresji w stosunku do drzew, nie zaśmiecania ścieżki zdrowia, nie rozgrzebywania mrowisk i nie niszczenia grzybni leśnej. 



                    Bajkoterapia – czytanie bajek
Bajkoterapia, jest stosowana w celach terapeutycznych również u dzieci z autyzmem. Dziecko uczy się rozumienia świata w którym żyje, rozwija także wyobraźnię. Uczy się rozumienia relacji społecznych. Wyzwala emocje i daje możność ich nazwania. Pozwala na identyfikację z pozytywnym bohaterem. Bajka pokazuje jak można sobie poradzić z problemami i zawsze kończy się pozytywnym zakończeniem. Bajka uczy i moralizuje.

                Bajki terapeutyczne ze względu na swoje właściwości można podzielić na trzy rodzaje:

1).Bajki relaksacyjne:  Celem jest odprężenie i relaksacja. Pobudzają wyobraźnię. Bajka relaksacyjna dzieli się na trzy etapy – w pierwszym rozluźnia i koi układ nerwowy, druga relaksuje, trzecia dostarcza energię i pobudza do życia. Fabuła bajki osadzona jest w znanym dziecku, bezpiecznym i spokojnym miejscu akcji. Bohater bajki z którym identyfikuje się dziecko słyszy, czuje i widzi. Wszelkie lęki i zmartwienia odchodzą.

2).Bajki psychoedukacyjne:  Mają na celu zmniejszenie napięcia spowodowanymi trudnymi sytuacjami życiowymi oraz zapoczątkowanie zmian w zachowaniu. Bohater bajki zazwyczaj przeżywa ten sam problem co dziecko i w ten sposób uczy jak należy się zachować. Dziecko w ten sposób nabywa nowe doświadczenia oraz wzory postępowania.

3).Bajki psychoterapeutyczne: Oprócz wiedzy jak należy radzić sobie w trudnych sytuacjach emocjonalnie, kompensują braki odpowiadające za zaspokojenie podstawowych potrzeb. Główny bohater jest dowartościowany za działanie, co buduje pozytywne odczucia, emocje i obniża lęk u dziecka. Postępowanie bohatera uczy dziecko jak postępować by poradzić sobie z problemami.



Arteterpia – Terapia poprzez sztukę – malowanie, rysowanie,                                     lepienie.

Terapię przez sztukę polega na tym że przy wsparciu terapeuty powstają obiekty artystyczne np., rzeźba, obraz. Terapeuta nie ingeruje w powstawanie dzieła. Twórca sam określa w swoim obiekcie ukryte znaczenia i symbole. Potem wspólnie z terapeutą odkrywa nowe drogi twórczości, znaczenia i symboliki. Następnie je analizuje i rozwija. Twórca nie musi przejawiać talentów czy umiejętności artystycznych. Istotny jest proces tworzenia, emocje włożone w dzieło i wspólny odczyt dzieła przez samego twórcę i terapeutę. Terapia przez sztukę wiąże się ściśle ze psychoterapią i nie są to zwykłe zajęcia plastyczne czy terapia zajęciowa. Dla dziecka z autyzmem arteterapia ma znaczenie dwojakie – pierwsze rozwinie charakterystyczne i specyficzne konturowe rysowanie lub malowanie. Pozwoli na odkrywanie strony emocjonalnej, a także niesie ze sobą możliwość komunikacji poprzez stworzone przez siebie dzieło. Dziecko z autyzmem z racji możliwości swojej pamięci fotograficznej, może stworzyć szczególne dzieło, bo będą zawarte w nim szczegóły, których człowiek nie autystyczny by nie umieścił. Nie mniej jednak samo tworzenie pomoże poradzić sobie z napięciem emocjonalnym.


                      Muzykoterapia – terapia muzyką

Specyfika zaburzeń sensorycznych zmysłu słuchu u dziecka z autyzmem, daje ograniczone pole do popisu, nie mniej jednak może oddziaływać terapeutycznie gdy odpowiednio się dobierze muzykę do tego celu. Dziecko przy swojej nadwrażliwości słuchowej będzie unikało wysokich dźwięków i hałasu. Tak więc muzyka musi być wyjątkowo spokojna i delikatna. Dziecko musi zaakceptować dźwięki muzyki. Musi je wyciszać i uspokajać. Muzyka ze swoje strony zmniejsza lęk i wzmaga poczucie bezpieczeństwa. Muzyka może wyzwalać emocje i aktywizuje uczucia.

                         Hydroterapia – terapia wodą.

Najprostszą formą oddziaływania wodą na dziecko jest basen, wyjazd nad morze, lub nawet kąpiel w miejskiej fontannie. Dla dziecka z autyzmem, to możliwość stymulacji zmysłu dotyku i równowagi, a także czucia głębokiego ze względu na temperaturę wody. Ponieważ większość dzieci z autyzmem uwielbia wodę, tak więc warto korzystać z tej formy stymulacji np. w okresie wakacyjnym. Woda niesie ze sobą właściwości rozluźniające i oporowe, które dziecko z autyzmem w pełni zaakceptuje. Trzeba jednak czuwać nad bezpieczeństwem dziecka, bo woda może nieść ze sobą niebezpieczeństwo zachłyśnięcia się lub nawet utonięcia. Również istotna jest czystość i klarowność wody w konkretnym miejscu ze względu na możliwość zarażenia się chorobami.


Metody praktyczne do zastosowania w domu i w plenerze.Metody skuteczne, ponieważ  w praktycznej stronie mogą terapeutyzować na co dzień dziecko z Autyzmem  i  nie tylko. 


Brak komentarzy: