niedziela, 10 września 2017

Plan dnia Dla dziecka z ASD.

               Strategie działania w kluczowych momentach dnia.


Dla wiele rodzin dzieci z ASD poranki,czas posiłków,czas wolny po szkole, czas przed snem czy prace i obowiązki domowe to szczególnie trudne momenty dnia.Wiele rodziców ma problem lub nie radzi sobie z wdrożeniem poważnych czynności.
Przedstawiam wam kilka porad, które mogą pomóc aby dzień nie był ciężki i męczący a zarazem pełen wrażeń.

PORANKI

To szczególności trudna pora dnia.Poranne pobudki, czas który poświęcamy na przygotowanie do wyjścia do szkoły można wykonać dzień wcześniej wieczorem np. spakowanie tornistra, przygotowanie ubrania, drugiego śniadania do szkoły. Pomoże to zredukować poranne negatywne nastroje. Jeśli dziecko ma problem ze wstawaniem porannym nastaw budzik pół godziny wcześniej by był czas na rozbudzenie. Można wykorzystać budzik z telefonu, który przypomina o wstawaniu z łóżka ( tzn. inteligentny budzik).

CZAS POSIŁKÓW

Jak dobrze wiemy dzieci z ASD są bardzo wybredne w kwestii jedzenia, co w połączeniu ze specjalną dietą, alergiami pokarmowymi lub wyglądem potraw może być sporym problemem. Czasami z bezsilności rodzica dziecko w ten sposób przejmuje kontrole nad sposobem karmienia. W  takich okolicznościach posiłki mogą się stać prawdziwą próbą sił. I tutaj pomocna,może okazać się strategia stopniowego wprowadzania nowego jedzenia:

- jeden rodzaj pokarmu
- pojedyncze kęsy w czasie jednego posiłku
- wyłożenie na talerz nowych produktów, pozwól dziecku: wąchać, dotykać palcami i ustami, lizać, następnie wkładać do ust , żuć i połykać.
- próbuj nowe potrawy podawać kilka razy, gdyż nie każde dziecko zaakceptuje nowe jedzenie( czasami może wymagać to dłuższego czasu, najlepiej uzbroić się w cierpliwość i dać dziecku  dużo czasu na przyzwyczajenia do nowości).
- staraj się podawać posiłki o stałych porach, w ten sposób dziecko wie czego może się spodziewać.
- stwórz plan posiłków lub tygodniowy jadłospis, dzięki czemu posiłki będą przewidywalne.
- starajcie się jeść wspólne rodzinne posiłki.



CZAS PO SZKOLE

Jako rodzic znasz swoje dziecko najlepiej.To od dziecka będzie zależało czego potrzebuje po powrocie ze szkoły;
- czy potrzebuje pobiegać
- czy potrzebuje odpoczynku
- czy potrzebuje odrobić zadanie domowe .
Pozwól swojemu dziecku zdecydować i bądź konsekwentny, gdyż jest to ważne z punktu widzenia wychowania dziecka z ASD.

ZADANIA DOMOWE



- stwórz miejsce pracy ,które pozbawione będzie dodatkowych bodźców typu hałas, bałagan, obecność innych członków rodziny.

- jeśli dziecko ma dużo prac do odrobienia i ma z tym problem, pomóż mu sporządzić listę rzeczy do zrobienia w kolejności od najważniejszej do mniej istotnej, co może sprawić ,że zadania staną się bardziej wykonalne.

- jeśli twoje dziecko czuje się zmęczone i pozostałe zadania sprawiają mu trudności, zrób mu przerwę( użyj minutnika). Zastosuj w ten sposób: pół godziny pracy nad zadaniem, 5 minut przerwy. Można także pozwolić na przerwy po skończeniu zadań z kolejnych przedmiotów. Postępując w ten sposób możesz zwiększyć  motywację dziecka.

- zadanie z ulubionych przedmiotów zostaw na sam koniec, gdyż mogą działać jak nagroda za pracę nad mniej interesującymi zagadnieniami.

- jeśli dziecko nadwrażliwość zmysłową, co wpływa na wydajność pracy np. natężenie światła, które może sprawiać trudności w czytaniu, wypróbuj różne rodzaje oświetlenia w ten sposób sprawdzisz w jakich warunkach twojemu dziecku pracuje się najlepiej.

- bądź konsekwentny, rozmawiaj z nauczycielami, w ten sposób dowiesz się jakie strategie działały w klasie i opowiedzieć o tych, które sprawdzały się w domu. Dobra komunikacja RODZIC-NAUCZYCIEL pomaga zachować konsekwentne zasady związane z odrabianiem zadań domowych.Dziecko z ASD musi mieć zachowaną równowagę więc stosuj te same zasady co nauczyciel w szkole.

- jeżeli nauczyciel pozwala na przerwy co 20 minut to zastosuj ten sam schemat a nie tworzyć nowy z przerwami co pół godziny. Tak samo postępuj w przypadku nagród jak nauczyciel.Dziecko mając jeden zestaw do przestrzegania zasad, łatwiej jest mu się zorientować, czego od niego oczekujemy. 

PRACE I OBOWIĄZKI DOMOWE. 

Aby dziecko zaakceptowało swoje obowiązki w domu należy uczynić je częścią planu dnia.Postępując w ten sposób pomożesz swojemu dziecku zrozumieć, że pewne obowiązki domowe muszą być zrobione, nie będzie to dla niego nieprzyjemną niespodzianką. 
- stwórz listę rzeczy do zrobienia lub zestaw obrazków np. wynoszenie śmieci, sprzątanie po sobie itp. Zacznij od przydzielenia obowiązków, które dla dziecka są łatwe i nieskomplikowane.

CZAS PRZED SNEM

To kolejna trudna pora dnia, w szczególności dla dzieci, które mają problemy ze snem. Zorganizowany plan zajęć na wieczór ( chodzenie spać o stałej porze, wykonywanie tych samych czynności ) pomaga dzieciom z ASD.

- dawaj swojemu dziecku dużo ostrzeżeń i odliczaj czas do pójścia spać ( przed ustaloną godziną przed snem dawaj sygnały co 20 minut).

- pomóż dziecku się wyciszyć , wykonując cichą czynność np. czytaniem książki wysłuchanie spokojnej, relaksującej muzyki. 

- spędź trochę czasu z dzieckiem przed snem w jego pokoju przed zgaszeniem światła. 

- spraw by sypialnia twojego dziecka była przyjemnym miejscem np. ( ulubiona zabawka, zaświecona lampka, łagodna muzyka).




Super w ułożeniu planu dnia sprawdzają się obrazki czyli tyn piktogramy.Dobry plan.organizacja, a dużo zdziałasz. W razie pytań piszcie .


Wasz codzienny autyzm. 



Brak komentarzy: