DIAGNOZA- GDZIE SIĘ UDAĆ
Dziś, mimo że coraz częściej rozpoznajemy Autyzm i Zespół Aspergera, kryteria diagnostyczne i testy są nadal na etapie tworzenia i modyfikacji.
Z każdym rokiem wiedza na temat Autyzmu i Zespołu Aspergera rośnie, a co za tym idzie coraz więcej dzieci otrzymuje właściwą diagnozę.
Przed wizytą u specjalisty powinniśmy odpowiednio się przygotować.Pomocne mogą być nasze domowe fotografie, nagrania z imprez i rodzinnych wyjazdów.
Warto przypomnieć sobie jak funkcjonowało dziecko od najmłodszych lat i jak przebiegała ciąża( to często zadawane pytanie). Wszystkie informacje najlepiej spisywać, aby później, podczas rozmowy ze specjalistą, nic nam nie umknęło.
Nie należy liczyć na to, diagnozę otrzymamy w trakcie pierwszej wizyty. Diagnozowanie Autyzmu i Zespołu Aspergera jest procesem często żmudnym i długotrwałym,zdarza się że diagnoza trwa kilka tygodni, a nawet miesięcy.
Diagnoza powinna być też powiązana z pełną diagnostyką, miedzy innymi z:
a) badaniami słuchu i wzroku.
b) badaniami krwi, badania kału na obecność grzybów i pasożytów.
c) badaniami neurologicznymi( EEG).
d) badaniami genetycznymi ( w przypadku podejrzenia genetycznego podłoża zaburzenia).
e) testami psychologicznymi.
f ) opiniami od nauczycieli i opiekunów.
Badania te są ważne,a nawet niezbędne, by wykluczyć inne przyczyny niepokojących nas objawów.
DZIECIOM Z AUTYZMEM I ZA POMOCY I WSPARCIA POWINNY UDZIELIĆ
1. PEDIATRA
- powinien skierować rodziców do odpowiedniej placówki).
2.PRACOWNICY PORADNI PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
- oceniają stopień rozwoju dziecka w porównaniu z normą wiekową
- organizują terapie dziecka na terenie przychodni
- dają zalecenia do pracy z dzieckiem w domu i w szkole
- przeprowadzają testy psychologiczne, pedagogiczne
- wystawiają opinie, orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego lub opinie o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju
- organizują( czasami )warsztaty dla rodziców
PSYCHIATRA
- różnicuje diagnozę
- wyklucza zaburzenia psychiczne
- kieruje na badania dodatkowe, to jest badania genetyczne,metaboliczne
- zleca farmakoterapie, jeśli jest taka potrzeba
NEUROLOG
- przeprowadza badania oceniające rozwój psychomotoryczny
- zleca i interpretuje badania EEG
- kieruje na inne badania, takie jak tomografia komputerowa, rezonans magnetyczny, mając na celu wykluczenie bądź potwierdzenie zaburzeń neurologicznych
OPIEKUNOWIE W SZKOLE I W PRZEDSZKOLU
- zauważają trudności dziecka
- sugerują konsultacje z psychologiem, pedagogiem w poradni psychologiczno-pedagogicznej
- na podstawie opinii lub orzeczenia realizują zalecenia oraz wdrażają programy pracy z dzieckiem
- na podstawie opinii lub orzeczenia w ramach możliwości szkoły organizują terapię, wsparcia indywidualnego, rewalidację.
CZŁONKOWIE STOWARZYSZEŃ I FUNDACJE
- organizują grupy terapeutyczne dla dzieci, w czasie których terapeuci obserwują trudności i zaburzenia dziecka, pomagają w wystawieniu diagnozy, wydają rodzicom opinie
- pomagają w kontaktach ze szkołą
- prowadzą grupę wsparcia dla rodziców
- pomagają rodzicom wytyczyć drogę pomocy dziecku
- organizują ewentualnie pomoc prawną
WIĘCEJ NA TEMAT STOWARZYSZEŃ FUNDACJI I GRUP WSPARCIA NAPISZE W KOLEJNYCH POSTACH
Kochani wiem że natłok tylu informacji może być straszny ale uwierzcie mi ułatwi wam to drogę i przede wszystkim uspokoi.