piątek, 17 lutego 2017

ZABAWA JAKIE NIESIE ZE SOBĄ KORZYSCI I DLACZEGO JEST TAKA WAŻNA

Na myśl o słowie zabawa od razu przypomina mi się swoje dzieciństwo; zabawa w dom, guma do skakania, klasy, gra w chowanego,zabawy na trzepaku, codzienne spotkania wszystkich dzieciaków z okolicy, spacery po lesie i udawanie wilków(aż się chce cofnąć w  czasie )i wiele innych. Być może wyda ci się, że nic szczególnego nie robiłeś,po prostu wałęsałeś się z kolegami lub koleżankami albo majstrowałeś coś w garażu. A jednak dzięki temu w cudowny sposób ROZWIJAŁEŚ SIĘ  i przygotowywałeś się do dorosłego życia.
Zabawa i rozwój społeczny idą w parze i wzajemnie sobie służą .Podstawą zabawy jest interakcja -począwszy od instynktowego powtarzania gestów i wczesnych kontaktów miedzy maluchami a ich opiekunami do wykorzystujących wyobraźnię skomplikowanych zabaw dzieci w wieku szkolnym. uczestnicząc w interaktywnych zabawach, dziecko buduje poczucie własnej tożsamości, a poznawanie innych punktów widzenia kształtuje świadomość społeczną. Nabiera przy tym ważnych umiejętności -uczy się współdziałania, empatii i szacunku dla otaczających je osób.

WŚRÓD INNYCH KORZYŚCI, JAKIE NIESIE ZE SOBĄ ZABAWA, NALEŻY WYMIENIĆ:

- Rozwój myślenia symbolicznego- świadomość, że zabawki mogą reprezentować prawdziwe 
  przedmioty. Takie używanie symboli pozwala dzieciom poznawać prawdziwy świat, uczy
  kontaktu z otoczeniem i tworzy w mózgu struktury wykorzystywane w rozwoju mowy.

- Sprawdzenie jak działają przedmioty i jaki skutek odnoszą określone czynności, np ,, Jeśli                   przechyle ten tor, samochodzik się po nim stoczy'' lub ,,A co by się stało, gdybym przelał wodę z dzbanka do kubka?''

- Wypróbowanie przerażających  scenariuszy w bezpieczny sposób, np. ,, W pokoju zaczaił się zły      wilk, jak na usłyszy to nas zje...''

- Rozpoznawanie relacji między ludźmi, nauka, jak się zachować i czego spodziewać się w różnych      sytuacjach- zabawy tematyczne w lekarza, dom, szkołę itp.

-Odgrywanie codziennych sytuacji z użyciem zabawek, wypróbowanie alternatywnych scenariuszy: ,, Mama i dziewczynka idą na spacer, o jej dziewczynka się przewróciła ...szybko po plaster...'' albo ,,trzeba wezwać pogotowie...'' albo ,,...pocałujemy i wszystko będzie dobrze ...''

-Rozwijanie wyobraźni i zdolności twórczych poprzez taniec, grę na instrumentach, rysowanie, lepienie z plasteliny itd.,podnoszenie samooceny i umacnianie dumy z własnych osiągnięć.
 

DLACZEGO DZIECIOM AUTYSTYCZNYM TRUDNO JEST SIĘ BAWIĆ?

Problemy , które w różnym stopniu pojawiają się u wszystkich dzieci autystycznych:

- zaburzenia w rozwoju mowy -problemy z mówieniem i rozumieniem słów.

- zaburzenia w kontaktach międzyludzkich-nie chęć do dzielenia się swoimi doświadczeniami, brak
  zrozumienia dla myśli, uczuć i intencji innych osób oraz ogólne trudności z odczytywaniem
  i interpretacją mimiki twarzy czy tonu głosu.

-problemy z korzystaniem wyobraźni - trudności z odczytywaniem znaczenia zmyślonych sytuacji , co często prowadzi do powtarzania obsesyjnie czynności , których sens zna tylko dziecko.

Biorąc pod uwagę,że wszystkie powyższe problemy dotyczą podstawowych sfer psychiki dziecka odpowiedzialnych za jego zdolność do uczestniczenia w zabawie, łatwo zrozumieć,że zagubione i zdezorientowane dziecko autystyczne w sposób naturalny będzie poszukiwać ukojenia w wygodnych dla siebie czynnościach, nawet jeśli ich znaczenie znane będzie tylko jemu, a inni uznają je z niepotrzebne i nieadekwatne do sytuacji natręctwa. Jeśli zostawimy nieautystycznego trzylatka w pokoju wypełnionymi nieznanymi zabawkami, będzie co chwila przenosił uwagę z jednego przedmiotu na drugi, nie wiedząc tak naprawdę, co z nimi robić. Dziecko potrzebuje kontaktu dorosłego, który pokaże mu jak się bawić, a co będzie mogło potem wykorzystać w zabawie z rówieśnikami. Często to właśnie interakcja jest dla dziecka cenniejsza niż sama zabawka: cieszy go radość,jaką wzbudza ona w dorosłym. To reakcje dorosłych uczą dziecko, jak ma reagować, a doświadczenie to może ono potem przenosić na inne rodzaje zabawek.
INTERAKCJA  jest kluczem do zabawy. Pewnie powiesz,, ALE Z MOIM DZIECKIEM TO TAKIE TRUDNE''. Z pewnością, szczególnie kiedy ono zwyczajnie nie rozumie, że komunikacja może cokolwiek znaczyć. Zakres i jakość waszych interakcji w dużym stopniu zależeć od indywidualnego stopnia upośledzenia dziecka,ale twoje wysiłki zostaną wynagrodzone, kiedy zaczniecie tworzyć podstawy pod przyszłą naukę i komunikację. Zabawki to tylko rekwizyty, narzędzia służące interakcji poprzez zabawę, zwykle używamy ich w minimalny stopniu . Wystarczą piłki, pudełka, poduszki, odpowiednio wykorzystane zabawki które macie już w domu. 
Ważne jest nie tyle nauczanie dziecka, jak się zachowywać i reagować w określonych sytuacjach, ale jak czerpać radość z kontaktów z innymi ludźmi.Dzięki temu dziecko będzie szukać kolejnych interakcji( wbrew autystycznym obciążeniom) a w konsekwencji najpełniej wykorzysta swój potencjał społecznego rozwoju. 


To wstępne informacje co do zabawy. Z pewnością w najbliższym czasie poświęcę więcej postów na ten temat. 

              Bibliografia; J.Moor ,,Śmiech, zabawa i nauka z dziećmi  o profilu autystycznym''