AUTYZM- CO TO JEST ?
Słowo autyzm
pochodzi od greckiego
słowa autos co
oznacza ,,sam,,.
Termin
AUTYZM u dzieci został wprowadzony przez Leo Kannera w 1943 r.
Kanner,uznawany za twórcę psychiatrii dziecięcej,opisał grupę 11
dzieci ,u których zaobserwował specyficzny wzorzec zachowania.
Występujące u nich zaburzenia nazwał autyzmem wczesnodziecięcym.
Autyzm
to poważne zaburzenie rozwojowe związane z wrodzonymi lub nabytymi
dysfunkcjami układu nerwowego, które ujawniają się do ukończenia
3.roku życia. Zaburzenie to występuje w społeczeństwach na całym
świecie,lecz przyczyny nadal są nieznane. Dzieci dotknięte
autyzmem z wyglądu niczym się nie różnią od swoich rówieśników.
Są tacy sami,a jednak inni, żyjący jakby we własnym świecie.
Mają kłopoty z komunikowaniem się, lecz zarazem przejawiają
niezwykłe zdolności i zainteresowania.
Autyzm
to wyjątkowy i szczególny sposób bycia. Osoby z tym zaburzeniem
mogą posiadać szczególne umiejętności -zdolności manualne,
doskonała pamięć, oryginalne zainteresowania i szczegółową
wiedzę z ulubionej dziedziny. Ich świat ,w wielu przypadkach jest
niezwykle uporządkowany ,pełen zależności,których nie
autystyczne osoby często nie zauważają.
OBJAWY NIEPOKOJACE W POSZCZEGÓŁNYCH OKRESACH ROZWOJU
Autyzm
jest zaburzeniem neurorozwojowym,objawy dotyczące zachowania i
fukcjonowania dziecka zmieniają się wraz z jego wiekiem.
OBJAWY
NIEPOKOJĄCE W PIERWSZYM ROKU ŻYCIA
-brak
radości na widok osób bliskich
-brak
spontanicznego wyciągania rąk na widok mamy
-aktywna
obrona przed przytulaniem
-unikanie
kontaktu wzrokowego
-wrażenie
jakby dziecko nie potrzebowało uwagi osób bliskich
-brak
reakcji na rozdzielenie z mamą
-zasłanianie
oczu
-odwracanie
twarzy
-brak
gaworzenia
-brak
reakcji na własne imię
-specyficzne
ruchy rąk i nadgarstków potocznie określane ,,trzepotaniem,,
-brak
zabaw związanych z naśladowaniem np.,, a kuku,, i,,pa,pa,,.
OBJAWY
NIEPOKOJĄCE W DRUGIM ROKU ŻYCIA
-brak
wypowiadania pierwszych słów w sposób znaczący np. mama,tata,-na
widok opiekunów
-brak
naśladowania i rozumienia prostych gestów
-,,pa,pa
,,-do widzenia
-,,mniam,mniam,,
-,,nunu,,-nie
wolno
-,,taki
duży,,
-kiwanie
głową na ,,tak i kręcenie głową na ,,nie,,
-brak
odwracania głowy w kierunku przedmiotu lub osoby ,o którą dziecko
jest pytane
-brak
reakcji na zakazy
-brak
reakcji na pochwały
-brak
umiejętności wskazywania przez dziecko części własnego
ciała;nosek,ucho,brzuszek
-brak
szukania pocieszenia u opiekuna w chwili,gdy dziecko spotyka coś
przykrego
-brak
reakcji na opuszczenie dziecka przez opiekunów, gdy znajduje się
ono w nieznanym
pomieszczeniu
wśród obcych ludzi.
-nadmierne
koncentrowanie się na elementach przedmiotów lub zabawek( np. kółka
od autka)
-nadmierne
przywiązanie do wybranych przedmiotów lub zabawek,powodujące
reakcję gwałtownego płaczu,protestu,niepokoju czy złości w
momęcie zagubieni lub zapodziania się gdzieś ulubionego przedmiotu
-fascynacja;
światłem, błyskiem,ruchem wirowym, zmieniającym się obrazem
-stereotypie
ruchowe; klaskanie,skakanie,chodzenie w kółko,trzepotanie rękami,
-opór
przed podejmowaniem nowych aktywności
-brak
wskazywania palcem na coś ,co dziecko zainteresowało
-niezwracanie
uwagi co pokazuje mama i tata
-używanie
ręki osoby dorosłej w celu uzyskania jakiegoś przedmiotu
-brak
obserwowania twarzy osoby ,która mówi do dziecka i prób
nawiązywania z nią kontaktu
wzrokowego
-brak
zainteresowania się innymi dziećmi i naśladowania ich aktywności
-brak
reakcji dziecka ,gdy jest wołane po imieniu
OBJAWY NIEPOKOJĄCE W TRZECIM ROKU ŻYCIA
-wszystkie objawy jak w pierwszym i drugim roku życia
-brak pojawienia się kolejnych słów
- co to ?
- a po co ?
- dlaczego ?
-brak umiejętności wskazania i przynoszenia rodzicowi żadnego przedmiotu
-brak umiejętności uczestniczenia w prostych zabawach
- ,,idzie rak,nieborak,,
-,,kółko graniaste,,
-brak podejmowania prób włączania się w zabawę innych dzieci lub prób włączania się poprzez przeszkadzanie w zabawie
-brak umiejętności wskazywania znanych przedmiotów na obrazkach
-brak
umiejętności naśladowania prostych czynności
-tulenie
lali,karmienie lali,parkowania auta, gotowania,zamiatania.
OBJAWY NIEPOKOJĄCE POWYŻEJ TRZECIEGO ROKU ŻYCIA
-wszystkie objawy wcześniej wymienione plus;
-brak budowania prostych zdań
-brak zadawania pytań
-brak opanowania treningu czystości(korzystanie z nocnika lub toalety)
-niechęć do słuchania bajek lub książeczek
-brak umiejętności bawienia się zabawkami zgodnie z ich przeznaczeniem
-brak umiejętności podejmowania zabaw tematycznych ,np. w dom,w sklep
-brak zapraszania do zabawy osób dorosłych
-brak przestrzegania reguł w zabawie np., czekanie na swoją kolej, wymiana zabawek,pokazanie swojej zabawki
-brak umiejętności odpowiedzenia na proste pytania, np;
-jak masz na imię ?
-ile masz lat ?
-gdzie twoja mama ?
-posługiwanie się mową w sposób ,który nie służy porozumiewaniu się
-echolalia (powtarzanie tych samych wyrazów lub zdań)
-używanie mowy niezrozumiałej dla innych
-słaba mimika twarzy
-brak modulacji głosu i akcentu w wypowiedziach
-nadmierne zainteresowanie wybiorczą aktywnością
-chęć podejmowania rozmowy tylko na tematy związane z zainteresowaniami dziecka
-brak umiejętności współodczuwania emocji osób bliskich
-radość,smutek,gniew,ból
-prezentowanie zachowań natrętnych lub naruszających cielesność bądź dobre samopoczucie innych np.
- poszturchiwanie
- pociąganie za ubrania
- ocieranie się
- obwąchiwanie
- zadawanie wciąż tych samych pytań
- zadawanie pytań niedyskretnych np. Dlaczego jesteś gruba? ,Dlaczego śmierdzisz? Dlaczego
nie masz włosów?
nie masz włosów?
- informowanie głośno o swoich spostrzeżeniach, np. Ta pani jest gruba , Ten pan jest łysy,
-wygłaszanie monologów.
Mam nadzieję że wszystkie te informacje przydadzą się rodzicom, którzy zauważyli niepokojące zachowania swoich dzieci i usłyszeli ,,może to autyzm ,,
Wszystkie informacje wykorzystałam z objawów jakie zauważyłam u córki ale także z Informatora KRAJOWEGO TOWARZYSTWA AUTYZMU WYDANEGO W 2012 ROKU.