wtorek, 28 lutego 2017

Zabawa- proste i tanie pomysły

               ZABAWA- POMYSŁY                                           DO WYKORZYSTANIA
   
  Nie trzeba kupować drogich edukacyjnych zabawek, żeby dobrze się bawić, na pewno każdy z was ma w domu proste i często skuteczne zabawki, a które kupić można za parę złotych o to niektóre z nich;

                  
Balony- wypuść z rąk nadmuchany i niezawiązany balonik, który zacznie syczeć i latać po pokoju. Radość i oczekiwanie na ten moment będą większe, jeśli wcześniej powiesz ,,Do startu-gotowi- hop!''. Przed samym ,,hop'' zrób dodatkowo moment przerwy- być może dziecko samo postara się powiedzieć,, hop'' albo w inny sposób da do zrozumienia, że balon ma wystartować. Możesz też spróbować popukać dziecko nadmuchanym balonem albo ozdobić go rysunkiem lub naklejką.

 Bańki mydlane- w sklepach jest mnóstwo przyrządów do puszczania baniek. Nie zapomnij o nawiązywaniu kontaktu wzrokowego, zanim wypuścisz kolejną bańkę. Jeśli dziecko samo chciało by spróbować, postaraj się znaleźć najprostszy w obsłudze przyrząd. Ale kiedy twoim celem jest przyciągnięcie uwagi malucha i zachęcenie do wspólnej zabawy, lepiej nie dawać mu do ręki przyrządu, bo często kończy się to samotnym pogrążeniem we własnym świecie. Puszczanie baniek rozwija mięśnie twarzy biorące udział w procesie mówienia. Jeśli dziecko ma trudności w samodzielnym dmuchaniu, kup mu na początek zestaw automatyczny. Uważaj aby sam pojemnik z płynem nie stał się większą atrakcją od baniek. Jeśli dziecko szczególnie go sobie upodoba, postaraj się go nie pokazywać, dając do ręki samą ,, lupę'' do puszczenia baniek. 

UŁATWIAJ DZIECKU NAWIĄZYWANIE KONTAKTU WZROKOWEGO PRZYKLĘKNIJ, USIĄDŹ, ABY TWOJE OCZY ZNALAZŁY SIĘ NA JEGO POZIOMIE.

Pióra- niektóre dzieci autystyczne nie lubią dotyku miękkich piórek, inne lubią być nim łaskotane. Warto wypróbować duże kolorowe miotełki do kurzu. Nie podchodź z piórami od razu do dziecka- połaskocz najpierw misia brata czy siostrę albo siebie samego. Poczekaj, aż dziecko zauważy co robisz. Rób częste przerwy, aby wytworzyć moment wyczekiwania.
 
Od czasu do czasu rób to co twoje dziecko- jeżeli biega po pokoju, wydając dziwne dźwięki, rób dokładnie to samo!Zachowuj się tak, jakby wykonywana przez nie czynność cel i znaczenie.Co pewien czas zatrzymaj się i poczekaj na reakcję. Możesz wprowadzić własny element do jego zachowania i zachęcić je do naśladowania.

Kiedy dziecko trzyma w ręce zabawkę, zachowuj się tak, jakby ci ją pokazywano.Podnieś ją( nie wyjmując z rąk dziecka) i coś o niej powiedz.

Skrzynia ze skarbami- zbierz kolekcję wypróbowanych rzeczy np:
 - bąk
 - pióro
 - pacynka
 - przyrząd do puszczania baniek
 - papierowa trąbka urodzinowa
 - jojo
 - taśmę samoprzylepną
 - wirujący delfin 
Skrzynie trzymaj poza zasięgiem wzroku dziecka, bo nie jest to zwykłe pudło na zabawki.
Pokaż dziecku dwa wybrane skarby z skrzyni i zachęć je, żeby pokazało, którym chce się bawić- jeśli to konieczne,sam ułóż mu rączkę w gest wskazania. W ciągu dnia powtarzaj wskazanie za każdym razem, kiedy chce coś wziąć- ułóż mu rączkę i palcem wskazującym dziecka dotknijcie danej rzeczy, a dopiero potem podaj mu ją. Wzmocnij ten gest ,,Pokaż...[ rzecz o którą prosi]''.

Bądź ostrożny z umieszczeniem w skrzyni rzeczy, na których punkcie twoje dziecko ma obsesję, bo mogą całkowicie przyćmić potrzebę kontaktu z tobą.