Rodzina funkcjonuje w sposób prawidłowy, gdy wszyscy jej członkowie obdarzeni są opieką, mają zapewnieni poczucie bezpieczeństwa i miłości. Relacje w rodzinie są budowane przez całe życie i na każdym jego etapie umożliwiają jej członkom zdobywania innych doświadczeń. Już od najmłodszych lat należy uświadamiać dzieci, że niezależnie od wzajemnych relacji i pozycji w rodzinie, każdy jej członek posiada swoje indywidualne potrzeby i należy je uwzględniać oraz szanować.
Przedstawiam wam PIRAMIDĘ POTRZEB( opracowana przez psych. Abrahama Maslowa 1970 r.)
Potrzeby Fizjologiczne( potrzeby,które dziecko musi zaspokoić w pierwszej kolejności) czyli jedzenie, sen, zdrowie fizyczne i eliminacja napięcia.Ich niezaspokojenie powoduje brak skupienia na innych czynnościach życiowych. Dopiero gdy dziecko będzie najedzone i wyspane, a jego ogólne samopoczucie fizyczne będzie dobre, można zaspokajać następne potrzeby. U dzieci z Autyzmem czy Zespołem Aspergera potrzeba jedzenia bywa specyficzna. W związku z tym nawet zaspokojenie podstawowej potrzeby fizjologicznej może być trudne do zrealizowania, co w efekcie prowadzi do wzrostu napięcia.
Potrzeba Bezpieczeństwa- polega na wspieraniu dziecka, sprawowaniu nad nim opieki, zapewnieniu mu wygody i spokoju, złagodzeniu lęków. Jest to ważny element w przypadku dzieci z Autyzmem i ZA , u którego lęk może być wywoływany przez więcej sytuacji niż u innych dzieci. Potrzeba ta może być trudna do zrealizowania, zwłaszcza poza domem. Nawet jeśli w domu uda nam się stworzyć dziecku bezpieczne, dostosowane do jego potrzeb warunki , to w szkole, wśród znajomych ta potrzeba może nie zostać w pełni zaspokojona. To własnie lęk najczęściej uniemożliwia dziecku wykazanie się wiedzą, którą posiada. Jeżeli uczeń nie czuje się bezpiecznie w szkole to jego nauka nie będzie w pełni efektywna. Zapewnienie poczucia bezpieczeństwa dziecku z Autyzmem, ZA może okazać się niezbędne do odkrycia i rozwinięcia jego potencjału.
Potrzeby bezpieczeństwa można uzyskać poprzez - tworzenie zasad i konsekwencję rodziców, dziecko mniej boi się konsekwencji niż niespodziewanych działań rodziców( np. ustalenie nieprzewidywanej kary).
Potrzeby miłości i przynależności- małe dziecko jest zależne od swoich opiekunów, bez nich jest całkowicie bezbronne. Chce też czuć, że jest kochane. Dziecko z Autyzmem, ZA często wydaje się niezainteresowane takim kontaktem, nie oznacza to jednak, że takich potrzeb nie posiada. Dzieci, u których potrzeby miłości i bezpieczeństwa są zaniedbywane, w przyszłości staną się nieufne, zamknięte w sobie, a kontakty z innymi ludźmi będą sprawiały im jeszcze większe trudności.
Potrzeby szacunku i uznania-ma wpływ na poczucie własnej wartości dziecka, które od najmłodszych lat domaga się ono od rodzica pochwał i uwagi. Chwaląc dziecko za każdą nową rzecz, jakiej się nauczy, pomagamy mu w budowaniu zaufania do samego siebie. U dziecka z Autyzmem, ZA bardzo trudno jest zaspokoić potrzebę uznania.O ile rodzice wiedzą, że dziecku należy się szacunek i pochwała, o tyle rówieśnicy są bezlitośni w tym względzie, a prawda jest taka,
że młodemu człowiekowi w szczególności zależy na uznaniu ze stron rówieśników.
Potrzeba samorealizacji- Dziecko odczuwa ją dopiero gdy rozpoczyna edukacje, zaczyna sobie stawiać cele i dążyć do ich samorealizacji.Nie chodzi tu tylko o rozwój umysłowy, ważne jest aby rodzice towarzyszyli mu także w rozwoju psychicznym, osobowościowym, społecznym.Tylko dzięki temu młody człowiek może stać się dojrzałą i w pełni funkcjonującą jednostką.Ukształtowana w czasie edukacji szkolnej osobowość powinna być uspołeczniona, twórcza i rozwijająca się.Dziecko musi posiadać i akceptować swoją indywidualność.Jednocześnie powinno być otwarte na zmiany wewnętrzne i zewnętrzne oraz umieć się do nich przystosować. Oczywiste jest , że w przypadku dziecka ze spektrum autystycznego będzie to szczególnie trudne. Tym bardziej potrzebne jest tu mądre wsparcie osoby dorosłej.
Źródło: Agnieszka Borkowska, Beata Grotowska ,, Codzienność dziecka z Zespołem Aspergera,,
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz