niedziela, 9 lipca 2017

Wspieranie potrzeb dziecka.

Każdego dnia walczymy o dobre jutro, naszej pociechy. Nie zawsze jest super, ekstra, są dni gdzie wszystko co robimy nie wychodzi, nie przynosi efektu,zaczynają się spory, kłótnie, nieporozumienia, co odbija się na każdym z członka rodziny a w szczególności  na dzieciach. Zadajemy sobie pytanie: Czy nasza rodzina funkcjonuje  prawidłowo???

Rodzina funkcjonuje w sposób prawidłowy, gdy wszyscy jej członkowie obdarzeni są opieką, mają zapewnieni poczucie bezpieczeństwa i miłości. Relacje w rodzinie są budowane przez całe życie i na każdym jego etapie umożliwiają jej członkom zdobywania innych doświadczeń. Już od najmłodszych lat należy uświadamiać dzieci, że niezależnie od wzajemnych relacji i pozycji w rodzinie, każdy jej członek posiada swoje indywidualne potrzeby i należy je uwzględniać oraz szanować.

Przedstawiam wam PIRAMIDĘ POTRZEB( opracowana przez psych. Abrahama Maslowa 1970 r.)


Według Maslowa aby spełnić potrzeby na najwyższych szczeblach piramidy, trzeba uprzednio zaspokoić potrzeby niższego rzędu.


Potrzeby Fizjologiczne( potrzeby,które dziecko musi zaspokoić w pierwszej kolejności) czyli jedzenie, sen, zdrowie fizyczne i eliminacja napięcia.Ich niezaspokojenie powoduje brak skupienia na innych czynnościach życiowych. Dopiero gdy dziecko będzie najedzone i wyspane, a jego ogólne samopoczucie fizyczne będzie dobre, można zaspokajać następne potrzeby. U dzieci z Autyzmem czy Zespołem Aspergera potrzeba jedzenia bywa specyficzna. W związku z tym nawet zaspokojenie podstawowej potrzeby fizjologicznej może być trudne do zrealizowania, co w efekcie prowadzi do wzrostu napięcia.

Potrzeba Bezpieczeństwa- polega na wspieraniu dziecka, sprawowaniu nad nim opieki, zapewnieniu mu wygody i spokoju, złagodzeniu lęków. Jest to ważny element w przypadku dzieci z Autyzmem i ZA , u którego lęk może być wywoływany przez więcej sytuacji niż u innych dzieci. Potrzeba ta może być trudna do zrealizowania, zwłaszcza poza domem. Nawet jeśli w domu uda nam się stworzyć dziecku bezpieczne, dostosowane do jego potrzeb warunki , to w szkole, wśród  znajomych ta potrzeba może nie zostać w pełni zaspokojona. To własnie lęk najczęściej uniemożliwia dziecku wykazanie się wiedzą, którą posiada. Jeżeli uczeń nie czuje się bezpiecznie w szkole to jego nauka nie będzie w pełni efektywna. Zapewnienie poczucia bezpieczeństwa dziecku z Autyzmem, ZA może okazać się niezbędne do odkrycia i rozwinięcia jego potencjału.
Potrzeby bezpieczeństwa można uzyskać poprzez - tworzenie zasad i konsekwencję rodziców, dziecko mniej boi się konsekwencji niż niespodziewanych działań rodziców( np. ustalenie nieprzewidywanej kary).


Potrzeby miłości i przynależności- małe dziecko jest zależne od swoich opiekunów, bez nich jest całkowicie bezbronne. Chce też czuć, że jest kochane. Dziecko z Autyzmem, ZA często wydaje się niezainteresowane takim kontaktem, nie oznacza to jednak, że takich potrzeb nie posiada. Dzieci, u których potrzeby miłości i bezpieczeństwa są zaniedbywane, w przyszłości staną się nieufne, zamknięte w sobie, a kontakty z innymi ludźmi będą sprawiały im jeszcze większe trudności.


Potrzeby szacunku i uznania-ma wpływ na poczucie własnej wartości dziecka, które od najmłodszych lat domaga się ono od rodzica pochwał i uwagi. Chwaląc dziecko za każdą nową rzecz, jakiej się nauczy, pomagamy mu w budowaniu zaufania do samego siebie. U dziecka z Autyzmem, ZA bardzo trudno jest zaspokoić potrzebę uznania.O ile rodzice wiedzą, że dziecku należy się szacunek i pochwała, o tyle rówieśnicy są bezlitośni w tym względzie, a prawda jest taka,
że młodemu człowiekowi  w szczególności zależy na uznaniu ze stron rówieśników.

Potrzeba samorealizacji- Dziecko odczuwa ją dopiero gdy rozpoczyna edukacje, zaczyna sobie stawiać cele i dążyć do ich samorealizacji.Nie chodzi tu tylko o rozwój umysłowy, ważne jest aby rodzice towarzyszyli mu także w rozwoju psychicznym, osobowościowym, społecznym.Tylko dzięki temu młody człowiek może stać się dojrzałą i w pełni funkcjonującą jednostką.Ukształtowana w czasie edukacji szkolnej osobowość powinna być uspołeczniona, twórcza i rozwijająca się.Dziecko musi posiadać i akceptować swoją indywidualność.Jednocześnie powinno być otwarte na zmiany wewnętrzne i zewnętrzne oraz umieć się do nich przystosować. Oczywiste jest , że w przypadku dziecka ze spektrum autystycznego będzie to szczególnie trudne. Tym bardziej potrzebne jest tu mądre wsparcie osoby dorosłej. 




Źródło: Agnieszka Borkowska, Beata Grotowska ,, Codzienność dziecka z Zespołem Aspergera,,

Brak komentarzy: