poniedziałek, 10 lipca 2017

Pozytywna motywacja( chwalenie, docenianie) dziecka.

Chwalenie dziecka ma istotne znaczenie w życiu i terapii. Szczególnie dzieci z zaburzeniami, te wymagają pochwał za najdrobniejsze rzeczy, dzieci z Autyzmem i ZA mają zaniżoną samoocenę, z powodu dość częstej krytyki, wynikającej z podejmowanych przez nie działań w domu i w szkole oraz reakcji kończących się nie powodzeniem. Motywacja po przez pochwały daje bodziec do dalszej pracy.



O czym należy pamiętać przy pochwałach .

- swoje emocje, które chcemy przekazać dziecku , musimy wypowiedzieć słowami, ponieważ dzieci z zaburzeniami ze spektrum Autyzmu mogą nie umieć odczytywać emocji ani z gestów, ani z twarzy.( np. uśmiech,który może być odczytany jako naśmiewanie się).

- starajmy używać słów : ,, dobrze,, ,,tak,, ,, podoba mi się,, ,, właśnie tak powinno być zrobione,, ,, widzę,że się postarałeś,, ,, brawo,, ,, świetna robota,, to dziecko zrozumie, że zostało pochwalone.

- przebieg skutecznej pochwały dziecka powinno wyglądać następująco: powiedz, co widzisz, na przykład: ,, Widzę,że spakowałeś książki i zeszyty do torby,, , ,, Klocki w pudełkach,, , Porządek na biurku,, , ,, Naczynia są sprzątnięte ze stołu,, , a następnie powiedz, co czujesz np. ,, Podoba mi się to ,, ,,Jestem zadowolona,,.

- wzmacniając właściwe zachowanie możesz powiedzieć ,,Od godziny rozwiązujesz zadanie z matematyki.To się nazywa wytrwałość,, , ,,Wytłumaczyłeś babci, na czym polega działanie internetu.Jesteś bardzo cierpliwy."

- dziecko należy chwalić za :

* wysiłki
* postępy
* dokonania
* współpracę z innymi.

- nie myl pochwały z oceną np. ,,Byłeś dziś grzeczny,, , ,, Jesteś w tym dobry,, , chwal za konkretne rzeczy np. ,,Odrobiłeś lekcje.Znakomicie", ,, Sprzątnąłeś dokładnie pokój. Świetnie".

- pamiętaj, że dziecko z Autyzmem ściśle przestrzega zasady, i nie będzie przyjmować pochwał za nic, zwróć uwagę na konkretną czynność, która została zrobiona poprawnie i pochwal go.

- zamiast stosować dotyk w geście akceptacji za wykonane poprawnie zadanie, ucz akceptacji wykonanego zadania poprzez podanie dłoni.Ponieważ dzieci z Autyzmem mogą nie tolerować dotyku w wyniku zaburzeń sensorycznych.



Źródło: Agnieszka Borkowska, Beata Grotowska ,, Codzienność dziecka z Zespołem Aspergera,,


Brak komentarzy: