środa, 15 lutego 2017

co zrobić aby opieka nad dzieckiem była łatwiejsza

CO MOŻECIE  ZROBIĆ, ŻEBY OPIEKA NAD DZIECKIEM Z AUTYZMEM  BYŁA                            ŁATWIEJSZA


Gdy oczekujecie na pomoc (post 12.02.2017r.) wykorzystujcie wszystkie sytuacje do nawiązywania dzieckiem kontaktu:

- weź dziecko za rękę niech twój wzrok będzie na poziomie jego i powiedz; ,,JASIU , KASIU ,ANIU POPATRZ NA MNIE ''w ten sposób nawiązujesz kontakt wzrokowy, niech trwa chodź parę sekund ale żeby był. Na początku jest to trudne ale z biegiem czasu uświadomisz sobie, że warto. 

- śpiewaj mu 

- próbuj zainteresować różnymi rzeczami

-  baw się

- spaceruj

-  czytaj

- nie czekaj z rozpoczęciem na instrukcje terapeutów ani nie licz, że to oni się tym zajmą . Dziecku z Autyzmem i Zespołem Aspergera trzeba poświecić szczególnie dużo czasu, nie zależnie od terapii to my rodzice zawsze mamy dużo do zrobienia.Ważne jest żeby nie poddawać się i nie zniechęcać się brakiem pozytywnej reakcji na propozycje wspólnej aktywności. To jeden z charakterystycznych elementów Autyzmu i nie ma wiele wspólnego z emocjonalną objętością czy dążeniem do odtrącenia. Należ ( NAWET TRZEBA ) szukać sposobów, żeby zaangażować dziecko w interakcję.Trzeba wychodzić z własnymi propozycjami, ale przede wszystkim być bardzo wrażliwym na to, co można dostrzec w zachowaniu dziecka.

- szukaj pomocy innych osób niż profesjonaliści i naucz się z niej korzystać- z czasem staje się to koniecznością (np. wiele dzieci z Autyzmem ma duże problemy ze snem, które mogą przyczyniać się do skrajnego wyczerpania rodziców pozbawionych wsparciem innych osób).

- rozmawiaj z innymi ludźmi- jeśli otwarcie zwierzacie się ze swoich trudności, to zazwyczaj otrzymacie zrozumienie i pomoc. Nie ukrywajcie się.

- szukajcie informacji na temat Autyzmu pochodzących ze sprawdzonych źródeł- w książkach lub artykułach napisanych przez osoby z Autyzmem i Zespołem Aspergera lub rodziców. Z lektury też można czerpać wiedzę i dużo nadziei. 

- za pośrednictwem stron internetowych lub ośrodków terapeutycznych nawiązuj kontakt z innymi rodzicami mającymi dzieci z autyzmem aby dzielić się doświadczeniami i korzystać z pomocy. Nawiązuj kontakt ze stowarzyszeniami rodziców, kołami, grupami wsparcia.Można otrzymać tam pomoc za równo w postaci cennych rad i informacji, jak i emocjonalne wsparcie oraz poczucie, że inni doskonale rozumieją, na czym polega problem. 
Polecam wam zamknięte   grupy wsparcia na FACEBOOKU;   ,, AUTYZM I MY'' , ,,AUTYZM'', ,,ADHD, ZESPÓŁ ASPERGERA I INNE TRUDNOŚCI ROZWOJOWE I WYCHOWAWCZE''

- dowiedz się jak najwięcej o usługach dostępnych dzieciom z autyzmem i ich rodzinom. Zasięgaj informacji prawnych podstaw pomocy ( na przykład w stowarzyszeniach, fundacjach).
 
- szukaj organizacji pozarządowych świadczących pomoc dzieciom z autyzmem.

- dbaj o siebie, swoje zdrowie i samopoczucie,pamiętaj o swoich potrzebach, zainteresowaniach, ulubionych formach spędzania czasu, znajdź odrobinę czasu dla siebie, zadbaj o relacje z partnerem i dziećmi róbcie coś wspólnie i pielęgnujcie więzi( taka postawa chroni przed problemami ze zdrowiem, pozwala dostrzec możliwości rozwiązywania problemów, sprzyja lepszej atmosferze rodzinnej).

MAM NADZIEJE ,ŻE TEGO TYPU PRZYKŁADY WAM POMOGĄ, ,,MI POMOGŁY W SZCZEGÓLNOŚCI TEN OSTATNI.
    

2 komentarze:

nela81210 pisze...

Jakie to wszystko prawdziwe, niby to wiem ale w dalszym ciągu trudno mi to realizować...

Unknown pisze...

Bo to nie jest proste, tez tak miałam sama na siebie musiałam liczyć, przeszłam załamanie, terapie nad sobą ale zrozumiałam że trzeba podchodzić do wszystkiego z dystansem bo nerwy w niczym nie pomagają najważniejsza jest terapia jak to moja pani psycholog mi powiedziała,, CO BY NIE BYŁO ZAWSZE TRZEBA PRACOWAĆ'' NIE MOŻNA ŻYĆ CIĄGLE ZESTRESOWANYM BO NAM POTRZEBNY JEST SPOKÓJ BO WSZSTKIE NASZE NERWY I STRESY NASZE DZIECI CZUJĄ.