wtorek, 25 kwietnia 2017

28 przykazań by zrozumieć osobę z Autyzmem i Zespołem Aspergera jakim jestem człowiekiem

Tak sobie siedzę i rozmyślam jak bym chciała aby miesiąc KWIECIEŃ był przez cały rok .Nie chodzi mi tu o pogodę( choć ona nas nie rozpieszcza) ani że jest to miesiąc gdzie wszystko budzi się do życia po zimie, gdzie większość ludzi jest pełna uśmiechu, ale o to, że jest to MIESIĄC AUTYZMU gdzie w mediach huczą na jego temat, na portalach internetowych nie brakuje artykułów na ten temat,Kwiecień się skończy a w mediach przestaną o nim mówić i tak przez 365 dni będzie cicho,aż do następnego roku lecz 


,, KWIECIEŃ SIĘ SKOŃCZY A AUTYZM POZOSTANIE.,, 

Nie chce by ktoś z was pomyślał, że jestem pod tym względem egoistką ,co tak wcale nie jest tylko mnie denerwuje fakt że media w tych śmiesznych wypowiedziach nie powiedzą i nie przekażą w prosty  sposób na czym polega AUTYZM I ZESPÓŁ ASPERGERA , 3/4 ludzi przed telewizorem nie wie i nie ma o tym pojęcia i myśli ,, co za nie wychowane dziecko,,, ,,biedne inne dzieci,, ... tylko ludzie pracujący z takimi dziećmi i ich rodzice naprawdę rozumieją problem. Aby żeby zrozumieć i zaakceptować trzeba najpierw mieć informację. A żeby mieć informacje trzeba chcieć je zdobyć. No ale większość społeczeństwa ma to gdzieś, a oceniać i krytykować jest łatwo. 


MAM AUTYZM , MAM ZESPÓŁ ASBERGERA JESTEM INNY ALE NIE GORSZY WYSŁUCHAJ MNIE 

1. Postrzegam świat na swój własny, wyjątkowy sposób .

2. Lubie być blisko tych, których kocham, choć nie chcę być 
    dotykany.

3. Wolę usiąść w zacisznym miejscu, niż dać się przytulać.

4. Gdy jest mi źle nie szukam towarzystwa ludzi lecz zabawek albo zwierząt.

5. Nadmiernie narażam się na ryzyko, gdyż nie mam poczucia 
    zagrożenia.

6. Mam czuły słuch i boję się głośnych dźwięków oraz gwałtownych ruchów. 

7. Jestem wrażliwy na niektóre zmysły np. dotyk, węch.

8. Jestem wybredny w kwestii jedzenia, mogę codziennie domagać się tych samych potraw, podawanych w taki sam sposób.

9. Nie interesuję się tym samym co ich rówieśnicy, nie potrafię nawiązać z nimi bliskich relacji.

10. Inne dzieci bawią się razem, lecz nie zapraszają mnie do wspólnych gier, tylko mi dokuczają.

11. Czasami moi rodzice się smucą, bo widzą, że nie umieją mnie zrozumieć, i przez to stają się nadopiekuńczy.

12. Potrafię godzinami zajmować się jakimś drobiazgiem i w kółko powtarzam te same czynności, ani trochę się nie nudząc.

13. Gdy jakaś sytuacja mnie przerasta, popadam w złość i budzi się we mnie agresja. 

14. Czasami moi krewni sadzą, że potrafią Mnie lepiej wychować niż rodzice. 

15. Miewam bardzo bogate słownictwo np. ,, To były katastroficzne okoliczności, mamo."

16. Zdarza mi się, że mylę proste słowa, a przenośnię rozumie dosłownie.

17.Gdy ktoś się do mnie odezwie, mogę nawet na niego nie spojrzeć, lecz gdy JA mówię, peplam w kółko o tym samej rzeczy, zanudzając tym wszystkich na śmierć. 

18.Potrafię powiedzieć coś, co zastanowi słuchaczy i zaskoczy ich swoją inteligencją i bystrością.

19. Jestem bardziej dociekliwy niż moi rówieśnicy, szukam odpowiedzi na pytania tam, gdzie nie szukali by ich inni.

20. Wymyślam nowe sposoby na wykonanie codziennych czynności.

21. Zdumiewam ludzi tym, do czego jestem zdolny,aby przetestować swoje nowe teorie, i niektórzy mogą mnie uznać za małych geniuszy. 

22. Potrzebuję codziennych rytuałów i lubię mieć stały porządek dnia, gdy coś się zmienia źle to zniosę. 

23. Mam wysokie poczucie humoru, ale nie zawsze zastanawiam się nad tym, co mówię przez co wprawiam swoich opiekunów w zakłopotanie. 

24. Jestem szczery ( co oczywiście jest wspaniałe) lecz czasami bywam zbyt szczery, kiedy jednak próbuje kłamać nie wychodzi mi to najlepiej. 

25.Jestem otwarty na kontakty ze wszystkimi nie zależnie od wieku, rozmiaru czy gatunku i mogę zaskakiwać otoczenie tym, jakich wybieram sobie przyjaciół. 

26. Z wiekiem zaczynam jednak czuć, że rożnie się od innych, jakbym pochodził z innej planety.

27. Mam wrażenie, że patrzę z zewnątrz na świat, którego nigdy do końca nie zrozumie. 

28. Mimo to dzięki wyjątkowemu spojrzeniu na życie, spostrzegawczości i niezwykłej zdolności koncentracji wiele z nas robi wspaniałą karierę w zawodzie, których wybierzemy. 
  
ŹRÓDŁO: Kathy Hoopmann ,, Wszystkie koty mają, Zespół Aspergera,,


Tak ode mnie: może ludzie z tym zaburzeniem potrzebują pomocy, aby zorientować się w najnowszej modzie,ale nie zapominajmy, że wszyscy mamy jakieś cechy Autystyczne. 


To jak 28 przykazań by społeczeństwo zrozumiało osoby z Autyzmem i Zespołem Aspergera a szkoły, nauczyciele i rodzice dzieci nieautystyczni w prosty sposób wiedzieli jak zrozumieć te osoby i ich rodziców. 


Przekaż dalej!!!!!!!!!!!!!! Każdemu.A Ty rodzicu dziecka z Autyzmem otwórz się nie zamykaj się mów o tym otwarcie, jak nie słuchają napisz przykazania w formie listu daj rodzicowi, wymaga trochę pracy ale czasami komunikacja listowna jest bardziej stanowcza niż słowna.


1 komentarz:

Unknown pisze...

Pożyczam na jutro ten dekalog jest super